• تهران، ایران
  • ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۳
  • آخرین به‌روزرسانی ۲۳ آبان ماه
داستان جنجالی وب‌سایت Skiplagged و چالش‌های آن برای ایرلاین‌ها
اقتصادی

داستان جنجالی وب‌سایت Skiplagged و چالش‌های آن برای ایرلاین‌ها



نیویورک تایمز در گزارشی جدید به چالش‌های حقوقی وب‌سایت Skiplagged پرداخته که توسط اکتار زمان با هدف کمک به مسافران در یافتن بلیت‌های ارزان‌تر ایجاد شده است. این وب‌سایت با استفاده از روشی جنجالی، به مسافران اجازه می‌دهد تا در یک پرواز دارای توقف، مقصد میانی را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کنند، و از این طریق هزینه‌ی بلیت خود را کاهش دهند. ایرلاین‌ها، از جمله United و American Airlines، این شیوه را غیرقانونی دانسته و به منظور مقابله با Skiplagged از این وب‌سایت شکایت کرده‌اند.

آغاز ماجرا: کشف راهی برای پرواز ارزان‌تر
اکتار زمان که به‌عنوان یک برنامه‌نویس در آمازون مشغول به کار بود، در سال ۲۰۱۳ وب‌سایت Skiplagged را راه‌اندازی کرد. زمان هنگام خرید بلیت برای سفر خود، متوجه شد که بلیت‌های دارای توقف در بعضی مسیرها به مراتب ارزان‌تر از بلیت‌های مستقیم هستند. او که شیفته‌ی این اختلاف قیمت شد، تصمیم گرفت ابزاری را طراحی کند که بتواند این نوع پروازها را به راحتی به کاربران نشان دهد.

زمان در مصاحبه با نیویورک تایمز بیان کرد که این سایت طی ۱۲ ماه گذشته به بیش از ۱۲ میلیون نفر کمک کرده تا بلیت‌های ارزان‌تری بیابند. او با اشاره به پیشینه خانوادگی خود و اهمیت پس‌انداز مالی برای خانواده‌اش، افزود که تلاش دارد به مسافران امکان دهد تا از روش‌هایی برای کاهش هزینه‌های خود بهره‌مند شوند. زمان همچنین می‌گوید که این وب‌سایت با ارائه گزینه‌های متنوع، حق انتخاب را به کاربران داده و آن‌ها را توانمند می‌سازد.

چگونگی فعالیت و درآمدزایی Skiplagged
Skiplagged خود به‌طور مستقیم بلیت‌ها را نمی‌فروشد؛ بلکه اطلاعات پروازها و مقایسه قیمت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این وب‌سایت کاربران را به سایت‌های فروش بلیت متصل می‌کند و برای این سرویس، از هر فروشنده یا آژانس مبلغ کمیسیون یا هزینه‌ای جزئی بین صفر تا ۳۵ دلار دریافت می‌کند. به گفته زمان، این مدل درآمدی به Skiplagged امکان داده که با وجود چالش‌های حقوقی همچنان به فعالیت خود ادامه دهد و سودآور باقی بماند.

چالش‌های حقوقی و برخوردهای قانونی ایرلاین‌ها
از زمان تأسیس Skiplagged، ایرلاین‌های بزرگ از جمله United Airlines، American Airlines و Southwest Airlines به دلیل نقض قوانین و استفاده از روش Skiplagging از این وب‌سایت شکایت کرده‌اند. ایرلاین‌ها بر این باورند که Skiplagged با ارائه اطلاعاتی در مورد بلیت‌های مقصد میانی، قانون را زیر پا گذاشته و به آن‌ها ضرر می‌زند. در تازه‌ترین دادگاه، یک هیئت منصفه فدرال این وب‌سایت را به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت و استفاده غیرمجاز از نام تجاری، به پرداخت ۹.۴ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. با این حال، زمان ادعا می‌کند که این پرونده هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و این حکم صرفاً به مسائل کپی‌رایت و علامت تجاری مربوط است و تاثیری در عملکرد اصلی Skiplagged نخواهد داشت.

آینده و مسائل اخلاقی Skiplagging
زمان معتقد است که ایرلاین‌ها می‌توانند با تنظیم قیمت‌ها و کاهش هزینه‌های پرواز به مقصدهای میانی، این روش را خنثی کنند. به گفته او، این ایرلاین‌ها خودشان با سیاست‌های قیمت‌گذاری پیچیده، شرایطی را ایجاد کرده‌اند که باعث می‌شود مسافران به دنبال روش‌های جایگزین برای کاهش هزینه‌های خود باشند. او همچنین باور دارد که Skiplagged به عنوان ابزاری برای توانمندسازی مسافران و فراهم کردن گزینه‌های بیشتر برای آن‌ها عمل می‌کند.

این گزارش نیویورک تایمز به وضوح نشان می‌دهد که در حالی که Skiplagged با چالش‌های حقوقی بزرگی مواجه شده است، این وب‌سایت به کار خود ادامه می‌دهد و مورد توجه کاربران قرار گرفته است. Skiplagged همچنان سعی دارد به‌عنوان ابزاری برای کمک به مسافران اقتصادی و ارائه گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه در دنیای پیچیده‌ی سفرهای هوایی باقی بماند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

گروسی: امیدوارم دیدارم با مقامات ایران همچون گذشته سازنده باشد

پزشکیان: رفع فیلترینگ به معنای رهاکردن فضای‌مجازی نیست

author

اعتدال پرس